Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/doubleyou/domains/doubleyoudigital.nl/public_html/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 5941

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/doubleyou/domains/doubleyoudigital.nl/public_html/wp-content/plugins/fetch_url_links/fetch_url_links.php on line 237
Wat houdt positieve feedback geven in en wat is het effect ervan?
Selecteer een pagina

We leven in tijden waarin we steeds vaker worden verteerd door stress, angst en bezorgdheid. Met zoveel onzekerheid om ons heen, is positieve feedback een van de weinige dingen die de gemoederen zeker kunnen opbeuren.

In dit artikel vind je een aantal goede voorbeelden van hoe je positieve feedback kunt geven aan je medewerkers of collega’s, wat het belang ervan is en geven we je tevens een paar tips over hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Positieve feedback geven is een manier om de sterke punten, prestaties en talenten van een werknemer positief te evalueren. Door goede feedback te geven, probeer je hun positieve gedrag te versterken. Het is een manier om hen te vertellen dat ze goed werk leveren en te motiveren om dit te blijven doen.

 

Positieve vs. negatieve feedback

Positieve feedback richt zich op wat werknemers goed deden, terwijl negatieve feedback zich richt op het tegenovergestelde. Negatieve feedback kan constructief zijn, waarbij de werkgever wijst op verbeterpunten en hoe je iets beter kunt doen.

waarom is positieve feedback geven zo belangrijk?Waarom is het geven van positieve feedback zo belangrijk?

Er zijn verschillende goede redenen voor het geven van complimenten en lovende woorden:

  • Het verhoogt het moraal en de motivatie van de werknemers
  • Werknemers zijn beter in staat om de doelstellingen en normen van het bedrijf te begrijpen
  • Het geeft werknemers het gevoel trots te mogen zijn op hun prestaties
  • Het verhoogt de betrokkenheid en productiviteit van werknemers
  • Werknemers streven ernaar meer te leren en nieuwe vaardigheden te verwerven
  • Het kan werknemers helpen hun carrière een nieuwe richting te geven

 

Positieve feedback geven aan collega

Goede feedback geeft zowel werknemers als collega’s een goed gevoel over zichzelf. Het zorgt voor een fijne werkplek en versterkt iedereens toewijding en inzet om op zijn best te presteren. Positieve feedback geven tijdens een vergadering of brainstorm sessie kan ook wonderen verrichten.

Het is altijd prettig als je de moeite neemt om werknemers of collega’s te complimenteren met mijlpalen, groot of klein. Hier zijn een paar voorbeelden om je te helpen om op het juiste moment leuke feedback te geven.

 

Overuren maken

Stel dat je een van je werknemers had aangesteld voor een project dat van enorm belang was voor het bedrijf. Deze werknemer nam het serieus, heeft extra zijn best gedaan, ging verder dan van hem gevraagd werd, en werkte overuren om het project operationeel te maken. Hoe zou je dat vinden? Fantastisch en je zou ook ook best trots zijn natuurlijk. Maar het is niet genoeg om dit moment in je eentje te vieren. Je moet het delen met je medewerker en hem laten weten hoe lovenswaardig zijn inspanningen zijn geweest.

Dit is hoe je het kunt invullen:

“Jouw toewijding en inspanningen voor dit project zijn prijzenswaardig. We zullen dit als voorbeeld gebruiken voor onze nieuwe en oude medewerkers.”

“Je hebt er extra uren ingestoken om dit project tot een goed einde te brengen. Zelfs als ik dit niet had geweten, zou het weerspiegeld zijn in het uitstekende werk dat je hebt gedaan.”

Omdat je medewerker zich volledig voor dit project heeft ingezet, kun je hem bijvoorbeeld ook belonen met een betaalde vrije dag, zodat hij zich even kan ontspannen.

 

Nieuwe verantwoordelijkheden en extra taken op zich nemen

positieve feedback geven aan collegasMarijke werkt als content schrijfster voor je bedrijf. Als ze klaar is met haar werk, regelt ze netwerk- en training evenementen in samenwerking met HR. Ze vindt het leuk om extra taken op zich te nemen zonder dat haar hoofdtaken daaronder lijden. Je bedrijf profiteert van deze daad in monetaire en niet-monetaire termen. Hoe laat je Marijke dit weten?

“Marijke, je hebt geweldig werk geleverd met het organiseren van trainingen en netwerkevenementen. Iedereen lijkt ontzag te hebben voor de regelingen. Voel je vrij om me te benaderen als je extra hulp nodig hebt.”

“Marijke, je bent een van de weinige mensen binnen het bedrijf die het initiatief heeft genomen om iets extra’s te doen naast de dagelijkse taken. We waarderen het en zullen dit als voorbeeld delen met anderen.”

Om deze feedback kracht bij te zetten, kun je ook een certificaat of beloning geven die je werknemer fysiek kan vasthouden. Het zal haar herinneren aan de inspanningen die ze heeft geleverd en zal blijven leveren.

 

Kwalitatief hoogstaand werk produceren

Johan komt zijn deadlines op tijd na en besteedt aandacht aan details. Hij gaat niet overhaast te werk en zorgt ervoor dat de feedback van de klant bij elke stap in acht wordt genomen. Hij houdt rekening met alle aspecten en voldoet aan de verwachtingen van het bedrijf. Als manager voel je je trots en moet je Johan laten weten hoe hij het heeft gedaan.

“Johan, ik zie dat je veel aandacht en moeite in je werk steekt. Ik vind het leuk hoe je klanten waardeert en naar hun tevredenheid werkt. Ik hoop dat je dat zult blijven doen.”

“Johan, het is prijzenswaardig hoe jij je 100% geeft aan elke taak. Het is een genoegen om jou in het team te hebben. Ik hoop dat anderen zich door jou laten inspireren.”

 

De waarden van het bedrijf naleven

Anna belichaamt de waarden van je bedrijf en implementeert ze in haar werk en dagelijkse interacties met haar collega’s. Ze demonstreert de waarden van het bedrijf in haar omgang met verkopers en klanten, wat op zijn beurt de reputatie van het bedrijf versterkt. Met dit gedrag draagt Anna zowel bij tot haar persoonlijke ontwikkeling als tot het succes van het bedrijf. Hoe formuleer je je feedback?

“We hebben uiteindelijk het contract met het bedrijf ABC ondertekend en alle eer gaat naar jou. Ze waren opgetogen over hoe eerlijk je was over de cijfers en hoe proactief je naar hen luisterde. Geweldig werk!

“Anna, je was geweldig tijdens de vergadering vandaag. Ik vond het fantastisch hoe je iedereen aanmoedigde om hun mening te geven. Dank je wel!”

Je kunt deze feedback verder versterken door haar een op maat gemaakt item te geven, zoals een beker met de waarden van het bedrijf erin gegraveerd.

 

Doelen bereiken

Het bereiken van een doel, hoe groot of klein ook, moet worden gewaardeerd en gevierd. Werknemers moeten het succes kunnen voelen door hun welgemeende feedback te geven. Je kunt hen positieve feedback geven op de volgende manieren:

“Het was een uitdaging om dit doel om te bereiken, maar jullie hebben het gedaan. Wat ik vooral goed vond was jullie strategische aanpak. Dit weerspiegelt jullie intelligentie en doorzettingsvermogen. Ga zo door!”

“Er had geen betere bron kunnen zijn dan jij voor dit doel. Je hebt het heel creatief uitgevoerd, ik zal ook wat tips van je overnemen.”

 

De do’ s & dont’s van feedback geven

Hoewel goede feedback geven zijn toegevoegde waarde kent, zijn er enkele dingen die je zeker niet moet doen als je dit toepast. Drie dingen die je absoluut moet vermijden als je feedback geeft, staan hieronder opgesomd:

 

Overdrijven
Overdrijven met het geven van feedback kan hol en nep overkomen bij de werknemer. Probeer zo direct en specifiek mogelijk te zijn.

Lovende woorden voor dagelijkse taken
Hoewel het een goed idee is om werknemers te prijzen voor hun dagelijkse taken, moet het niet te uitgebreid zijn. Bewaar de gedetailleerde complimenten voor grotere en uitdagende taken.

Feedback aan leidinggevenden
Je hoeft je niet te beperken tot het prijzen van medewerkers die lager op de ladder staan. Je kunt ook mensen hoger in de hiërarchie complimenteren. Je moet hen echter niet te veel prijzen en zo specifiek mogelijk zijn.

 

De 360 graden feedback methode

360-graden feedback is een methode en een instrument die elke werknemer de gelegenheid biedt om prestatiefeedback te ontvangen van zijn of haar supervisor of manager en rapporterende personeelsleden, collega’s en klanten. De meeste 360 graden feedback instrumenten worden ook beantwoord door elk individu in een zelfevaluatie. Voordat je een 360 graden feedback gesprek in gaat is het verstandig om een mindmap over jezelf te maken.

360-graden feedback stelt elk individu in staat om te begrijpen hoe zijn doeltreffendheid als werknemer, medewerker, of personeelslid door anderen wordt bekeken. De meest effectieve 360-graden feedback processen geven feedback die gebaseerd is op gedrag dat andere werknemers kunnen waarnemen.

De feedback geeft inzicht in de vaardigheden en de houding die in de organisatie gewenst zijn om de missie, visie en doelen te bereiken en de waarden na te leven. De feedback is stevig verankerd in gedrag dat nodig is om de verwachtingen van de klant te overtreffen.

Mensen die gekozen worden als beoordelaars of feedbackgevers worden vaak geselecteerd in een gezamenlijk proces door zowel de organisatie als de werknemer. Dit zijn mensen die over het algemeen routinematig samenwerken met de persoon die feedback ontvangt.

Het doel van de 360 graden feedback is om elk individu te helpen zijn sterktes en zwaktes te begrijpen en om inzichten aan te reiken in aspecten van zijn werk die professionele ontwikkeling vereisen. In de wereld van organisaties vinden debatten van allerlei aard plaats over het:

  • Selecteren van het feedback instrument en proces
  • Kiezen van de beoordelaars
  • Gebruik van de feedback
  • Evalueren van de feedback
  • Beheren en integreren van het proces in een groter prestatie beheersysteem

 

Er zitten ook negatieve kanten aan het 360 graden feedback proces, maar met elk feedback proces, kan het positieve, krachtige probleemoplossing verhogen en je voorzien van een diep ondersteunende, organisatie-bevestigende methode voor het bevorderen van de groei en ontwikkeling van werknemers.

In het ergste geval echter, verzwakt het de moraal, vermindert het de motivatie, en kunnen werknemers in staat zijn om ‘wraak scenario’s’ te bedenken tegen mensen die hun prestaties minder dan perfect beoordelen.

De voor- en nadelen van deze methode goed in kaart brengen kan helpen bij het besluitvormingsproces. Welk scenario jouw organisatie kiest hangt uiteindelijk af van heel veel verschillende details. Denk goed na voordat je verder gaat, leer van de fouten van anderen en beoordeel of de organisatie er klaar voor is. Pas effectieve strategieën voor veranderingsmanagement toe voor planning en implementatie. Wanneer deze methode goed uitgevoerd wordt, voegt het een krachtig instrument toe aan je gereedschapskist voor prestatiebeheer en -verbetering.