Dat de grootste economie van Europa een voordelige afzetmarkt heeft voor Nederlandse bedrijven en organisaties komt natuurlijk niet als een verrassing. Er zijn echter wel een paar factoren die meespelen bij het succesvol verkopen van producten of diensten over de Duitse grens. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om Duits personeel te werven en selecteren. Daarom geven we in dit artikel informatie over de Duitse afzetmarkt en tips bij het werven en selecteren van Duits personeel.
De voordelen van de Duitse afzetmarkt
Laten we eens beginnen met het uiteen zetten van de voordelige Duitse afzetmarkt. De Duitse afzetmarkt is onder andere voordelig voor Nederlandse bedrijven en organisatie, vanwege de grootte van de afzetmarkt. Zoals eerder benoemd, betreft de Duitse afzetmarkt de grootste van Europa. Duitsland telt namelijk 83 miljoen inwoners. Het land heeft ook nog eens een gunstige ligging met een goede infrastructuur en een gezonde economie. Alle drie deze factoren zijn extra gunstig voor Nederland. Nederland deelt namelijk een lange grens met Duitsland en heeft zowel op cultureel als op zakelijk gebied veel overeenkomsten. Toch is het niet altijd even makkelijk om direct aan de slag te gaan over de grens. Als bedrijf of organisatie is het verstandig om daarom Duits personeel te werven en selecteren. Het enige probleem is dat Duitsland een krappe arbeidsmarkt heeft. Gelukkig is er een makkelijke oplossing voor dat probleem.
Recruitment van Duits personeel
Voor het succesvol werven en selecteren van Duits personeel kun je als bedrijf of organisatie een recruitment specialist inschakelen. Een recruitment specialist is volledig op de hoogte van alles dat van belang is over de Duitse arbeidsmarkt en werven en selecteren van Duits personeel. Dat kan te maken hebben met bijvoorbeeld de kenmerken van de gewenste doelgroep. Voorbeelden van Duits personeel dat verstandig is om te werven en selecteren zijn accountmanagers, vertegenwoordigers, sales managers of directeuren. Een accountmanager in Duitsland zorgt ervoor dat oude en nieuwe klanten bezocht worden binnen een bepaald verkoopgebied. Een Duitse accountmanager is dan ook bekend met alle belangrijke kenmerken van verkoopgebieden in Duitsland. In tegenstelling tot een Nederlandse accountmanager die zich ontfermt over bijvoorbeeld Noord-Holland, richt een Duitse accountmanager zich op een postcodegebied. Met een accountmanager in Duitsland
ben je gegarandeerd van het zo zorgvuldig en efficiënt mogelijk verkopen van de producten of diensten van je bedrijf of organisatie. Een Duitse directeur zal ervoor zorgen dat al het Duitse personeel in Duitsland wordt aangestuurd, zonder dat een van je Nederlandse werknemers naar Duitsland af hoeft te reizen. Een recruitment specialist werft en selecteert het beoogde Duitse personeel en een Duitse directeur overziet alle Duitse werkzaamheden. Zo regel je
makkelijk en snel Duits personeel en is jouw bedrijf of organisatie ervan verzekerd dat alle werkzaamheden over de grens naar wens verlopen.