Als je van plan bent om voor jezelf te beginnen, komen er toch al gauw wat kosten bij kijken. Dit is natuurlijk per branche enorm verschillend, maar er zijn zeker bepaalde aankopen te bedenken die vrij universeel zijn. Waar kun je rekening mee houden: wat moet je allemaal kopen bij aanvang van je business?
Goede apparatuur
Om fijn aan het werk te kunnen gaan, heb je veel aan goede apparatuur. Denk aan een professionele laptop en een telefoon. Zorg ook voor een internetbundel die groot genoeg is. En wie weet heb je bijvoorbeeld wel baat bij een tablet of een ander handig apparaat. Een tip als je een beperkt budget hebt: je kunt vaak ook goede apparatuur tweedehands kopen. Dat bespaart toch al snel wat kosten!
Domeinnaam kopen
Grote kans dat je van plan bent om een website te maken voor je bedrijf. Hiervoor ga je een domeinnaam kopen: dit vormt de basis voor het inrichten van je website, maar bijvoorbeeld ook voor je e-mailadres. Kies voor een domeinnaam die gelijk is aan je bedrijfsnaam, of die hier op een andere manier mee in verbinding staat. Houd je domeinnaam altijd kort en bondig: zo is deze goed te vinden en onthouden. Je kunt vervolgens een mooie website bouwen met je domeinnaam. Ga hier zelf mee aan de slag, of laat dit doen door een expert.
Inschrijving Kamer van Koophandel
Het is belangrijk om je bedrijf in te schrijven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel. Hier zitten eenmalige kosten aan verbonden, die je direct moet afrekenen tijdens je afspraak bij de KvK. Ook iets om mee te nemen in je investeringsplan.
Kantoorbenodigdheden voor je bedrijf
Het is misschien niet voor ieder bedrijf nodig, maar vaak zijn er toch zeker wel enige kantoorbenodigdheden om aan te denken. Allereerst de meubels van je kantoor: als je deze nog niet hebt, is het zaak om ze aan te schaffen. Verder gaat het voornamelijk om kleinere spullen: van mappen tot pennen, van agenda’s tot organizers.
Reclame maken voor je bedrijf
Om te kunnen groeien met je bedrijf, is reclame vaak belangrijk. Hier kun je op verschillende manieren in investeren. Van online advertenties via Google, Facebook of Instagram tot juist offline reclame in de vorm van posters of visitekaartjes. Het is zaak om vast te stellen wat voor jouw bedrijf een relevante manier is van reclame maken, bijvoorbeeld op basis van je doelgroep: hier kun je het best op inzetten.
Auto of ander vervoersmiddel
Ben je veel onderweg voor je bedrijf? Dan is het verstandig om erover na te denken om te investeren in een bedrijfsauto of een andere vorm van vervoer. Dit is natuurlijk al gauw een grote kostenpost: controleer of je dit bedrag echt kunt missen. Een auto leasen is bijvoorbeeld ook een optie. Zorg in ieder geval dat je jezelf goed kunt vervoeren, indien dit belangrijk is!