Linkbuilden is niet meer weg te denken uit de online marketingwereld. Deze manier van SEO is goedkoop én effectief. Maar soms kun je vanwege die grote hoeveelheid linkjes door de bomen het bos niet meer zien. Heb je nog wel of geen backlink op die site? En wat is de waarde ervan? Door het bijhouden van een linkbuilding administratie kan je overzicht creëren. In deze blog lees je daar alles over!

De voordelen van linkbuilding administratie

De meeste belangrijke functie van een linkbuilding administratie is dat het overzicht biedt over de linkjes die jij bij anderen hebt en anderen bij jou hebben. Daarnaast lijkt het misschien alsof het bijhouden van een linkbuilding administratie alleen extra tijd en moeite kost, maar uiteindelijk werk je een stuk effectiever, waardoor het je op de lange termijn juist tijd oplevert!

Wat hou je bij in zo’n administratie?

Het is helemaal aan jou om te bepalen hoe uitgebreid je je linkbuilding administratie wil maken. Hierbij is het belangrijk een goede afweging te maken tussen overzichtelijkheid aan de ene kant en compleetheid aan de andere kant: een administratie met té veel informatie kan rommelig worden, maar aan een overzicht dat vrijwel geen informatie verschaft heb je ook niks. Het is sowieso aan te raden om een overzicht te maken van de links die jij hebt bij anderen én links die anderen bij jou hebben. Daarnaast kan het handig zijn om zaken als de ankertekst en ‘autoriteit’ hierin mee te nemen. Tevens kan je desgewenst de datum vastleggen en denk ook zeker aan een kolom voor eventuele opmerkingen!

Waar hou je je administratie bij?

Op het eerste oog lijkt een spreadsheet de ideale tool om je links in bij te houden. Het probleem is echter een spreadsheet niet automatische bijhoudt welke linkjes nog actief zijn en welke misschien verplaatst zijn. Hierdoor moet je ze om de zoveel tijd eigenlijk handmatig één voor één nagaan, een klus waar enorm veel tijd in kan gaan zitten. Een beetje contraproductief dus. Daarnaast wordt een spreadsheet bij een grote hoeveelheid links al gauw onoverzichtelijk, terwijl je nou juist een administratie bijhoudt voor het overzicht. Daarom is het verstandiger om te kiezen voor een complete, gestructureerde linkbuilding administratie tool. Dit soort tools houden namelijk automatisch bij welke links nog actief zijn en bieden bovendien waardevolle statistieken waar jij je strategie op aan kan passen.