Wat hebben bedrijven als Starbucks, Google of Nike gemeen? Juist: een sterk merk! Veel ondernemers dromen van een imperium als deze bedrijven, maar het creëren van een sterk merk is niet altijd even makkelijk. Het is belangrijk dat consumenten jouw merk uit duizenden herkennen en hier ook nog eens een positieve associatie bij hebben. Maar, hoe pak je dit aan? Wij nemen je mee in de stappen om een sterk merk te ontwikkelen.

Merkidentiteit

Een sterke merkidentiteit is de basis van elk succesvol merk. Deze identiteit bestaat uit een herkenbaar logo, slogan, een missie, een visie en de waarden van het bedrijf. Zorg dat deze elementen terugkomen in alles wat de organisatie doet. Naast dat je het mooi op papier hebt staan is het belangrijk om het uit te dragen naar de consument. Speel dus open kaart en vermeld jouw identiteit op jouw website. Daarnaast vormen deze elementen het gevoel dat jij naar buiten wilt uitstralen. Niet alleen in campagnes, maar ook het personeel moet deze identiteit kunnen uitdragen. Zorg dus dat jij personeel aanneemt die past bij jouw merkidentiteit. Alleen zo bouw je een sterk, betrouwbaar en eerlijk merk op.

Sell yourself

Zoals we net al zeiden, wil jij jouw merkidentiteit zo goed mogelijk naar de buitenwereld uitstralen. Gebruik dus alle beschikbare media en middelen om jouw boodschap zoveel mogelijk te verspreiden. Natuurlijk kun je altijd dure campagnes en reclames inzetten, maar wanneer je dit geld niet hebt zijn er nog steeds mogelijkheden. Social media blijft groeien, dus wanneer jij je goed verdiept in het algoritme en de trends leer je vanzelf in te spelen op de consument – geheel gratis. Want: hoe meer mensen jouw merk kennen, hoe beter! Uiteindelijk wil jij de ‘top of mind’ worden in jouw branche. In andere woorden: wanneer een consument aan jouw branche denkt, moet jouw bedrijf het eerste zijn wat in hun opkomt. In de sportschoenenbranche is dit bijvoorbeeld Nike.

Positioneren

Wanneer jij een bedrijf opzet, is één van de eerste stappen het positioneren. Bedenk dus goed wat jouw USP’s (unique selling points) zijn. Wat onderscheidt jou van jouw concurrenten? Originaliteit is key! Welke doelgroep wil jij bereiken met jouw producten of diensten? Voor het bereiken van studenten zul je namelijk andere strategieën moeten gebruiken dan wanneer jij 50-plussers wilt bereiken. Onderzoek wat jouw potentiële klanten relevant vinden en speel hierop in.

Uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat jij jouw merk op een positieve manier naar buiten brengt en beloftes iedere dag waarmaakt. Niet alleen zorg jij hiermee voor positieve merkassociatie, maar ook bouw je een klantenloyaliteit op. En wat is een bedrijf zonder trouwe consumenten?